Gode råd til meditation

meditation-yoga-udenfor

meditation-yoga-udenfor

Kom igang med meditation

De positive effekter af meditation og mindfulness er dokumenteret i mere end 500 videnskabelige undersøgelser verden over.

Her får du 10 gode råd til meditation, hvis du gerne vil igang derhjemme.

Mange tænker, at det er svært at meditere, men det drejer sig måske snarere om, at du kommer igang, så det bliver en vane – og til sidst en god vane du ikke kan undvære.

10 gode råd til din meditationspraksis

  • Om du sidder eller ligger ned, kan du selv vælge. Der er fordele ved den siddende stilling enten på en stol eller gulvet. Når du ligger ned, er der en risiko for, at du falder i søvn. Find ud af, hvad der fungerer bedst for dig.
  • Du kan vælge at have åbne eller lukkede øjne under meditationen, der er fordele ved begge dele. Benyt den metode som tiltaler dig bedst, og som du opnår bedst fordybelse ved.
  • Det er vigtigt at sørge for, at du ikke kan blive forstyrret under selve meditationen. Sluk mobiltelefonen og træk helt bogstaveligt dit stik ud til omverdenen. Selvom du ikke kan få ro i hele huset og i dine omgivelser, kan du stadig meditere. Det handler om at finde indre ro, så blot du kan få lov til at lukke døren, er det tilstrækkeligt.
  • Start altid med at slappe af, både mentalt og fysisk. Til hjælp til afslapning i forbindelse med meditation findes en del musik, så prøv dig lidt frem, og find ud af hvad der virker for dig.
  • Vælg på forhånd hvor lang tid du vil meditere. Sæt et ur eller brug et stykke musik, som har den længde, som du ønsker at meditere. Du kan også med fordel anvende en guidet meditation, for på den måde har du taget stilling til, hvor længe meditationen varer. Brug gerne høretelefoner til en guidet meditation, da du får en bedre lyd. Her finder du en kort 3 minutters guidet meditation til at komme igang med. Mange har stor glæde af guidede meditationer.
  • Vær klar over at du muligvis kommer til at bruge hele din meditation til at trække tankerne tilbage igen og igen på din valgte teknik. Det er naturligt i begyndelsen.
  • At meditere er også personlig udvikling, så der kan sagtens dukke ting op (ikke rare ting, lige når man oplever dem), som du så skal forholde dig til. Skriv evt. dine oplevelser ned, så du fører en meditationsdagbog.
  • Hvis man er flere, der mediterer sammen, støtter man hinanden energimæssigt. Hvis du gerne vil meditere i en gruppe, vil en meditationsworkshop være noget for dig.
  • Træning gør mester. Det er kun en gennemført meditation, som er en meditation. Du kan have mange gode intentioner om at meditere, men det er kun de gennemførte meditationer, som har en betydning. 3 til 5 minutter om dagen kan være fint til at starte med.

 

God fornøjelse – og skriv meget gerne til mig, hvis du vil dele dine meditationsoplevelser med mig.

 

Du er velkommen på mine meditationsworkshops for inspiration til teknikker til din egen meditationspraksis.

 

TILBAGE TIL FORSIDE AF BLOG OG GRATIS TIPS