Vægttab

Vægttab på en effektiv og sund måde

Der burde ikke være noget mystisk over et vægttab, men mange har i dag flyttet fokus fra kroppen til hovedet. Derfor kan du have brug for at komme ned i kroppen og få lært kroppens signaler at kende (igen).

Hvis du har en presset hverdag eller blot hvis kroppen oplever, at du har en presset hverdag, så vil du med stor sandsynlighed ikke tabe dig.

Få viden om hvordan du får ændret den onde cirkel og opnår en livsstilsændring, så du får mere overskud og energi – og opnår et effektivt og varigt vægttab.

Kosten kan ikke stå alene

At tabe sig bliver ofte ikke nogen succes, når fokus ensporet er på kosten og badevægten. Du skal mentalt skifte fokus over på at få mere energi og overskud i kroppen. Et højt stressniveau kan betyde, at du ikke taber dig, da kroppen vælger at holde på fedt og væske, når din krop er i ubalance.

Her kommer åndedrætsøvelser, mindfulness, afspænding og yoga ind. Disse værktøjer kan være den manglende nøgle til et varigt vægttab. Når du bruger disse værktøjer i dit daglige liv, vil du opnå resultater. Har du et ønske om vægttab, bør du tænke dit mentale mindsæt ind i processen. Du kan få hjælp via personlig træning og kostvejledning.

Hjælp også dit vægttab i gang ved at træne styrketræning med flerledsøvelser også kaldet multiledsøvelser. Det er øvelser, hvor du træner over flere led, så du får trænet flere muskelgrupper på én gang. Ved at træne disse effektive styrketræningsøvelser, får du styrke til knoglerne, en flad mave og mere muskelmasse, så du får en højere fedtforbrænding og dermed vægttab. Men nogle dage vil styrketræning ikke være det bedste valg for dig. Det kommer an på din dagsform, hvor godt du har sovet, hvor presset din dag er etc., men det vil du lære hen ad vejen, når du igen er kommet ned i kroppen og lytter til dens signaler.

Drop slankekure

Nogle mennesker tager lettere på end andre, og hvis du har problemer med vægten, kan det skyldes arveanlæg, som du ikke kan lave om på. Du kan dog gøre rigtig meget for at ændre de livsstilsfaktorer og stresspåvirkninger, som aktiverer fedmegenerne.

Det er ekstrem vigtigt, at du ikke begynder på slankekure, hvor du udsulter dig selv, fordi gentagne mislykkede slankekure og yoyovægt sætter sine spor på kroppen. Hver gang du tager på igen, efter at har tabt dig, vil din krops fedtprocent stige. For under slankekuren vil du have tabt både fedt- og muskelvæv, mens den efterfølgende vægtøgning hovedsageligt vil bestå af fedt.

Øg dit stofskifte for at få vægttab

Ved slankekure vil en omrokering fra muskelmasse til fedtvæv medføre nedsat stofskifte, da dit fedtvæv er passivt lagerplads, som ikke har en høj forbrænding, hvorimod dit muskelvæv er aktivt og giver en høj forbrændingen i musklerne. Så efter en mislykkedes slankekur vil dit hvilestofskifte falde, og du må spise tilsvarende mindre end før en slankekur for at ikke at tage yderligere på. Men du kan bryde dette mønster, så stofskiftet igen øges, og du vil tabe dig. Søg kostvejledning for et varigt vægttab, hvor du lærer værktøjer, så du får succes med dit vægttab.

Kontakt Mere Sundhed for et personligt forløb

Fuldt booket for personlige forløb – men du er meget velkommen til at kontakte kostvejleder og personlig træner Helle Lyngsgaard Johansen for at komme på venteliste, når der igen åbnes for nye forløb.

Ønsker du varigt vægttab skal du:

  • Ændre dit mentale mindsæt
  • Kende din krops signaler, så du kan reagere i forhold til dem
  • Have sind og krop i balance, så du ikke er stresset
  • Opnå et sundt søvn- og hvilemønster
  • Spise en kost, som giver din krop næring
  • Skifte kalorieholdige drikkevarer ud med vand
  • Måltidsmønsteret skal være regelmæssigt
  • Skifte mellem styrketræning og yoga, så du kan træne efter din dags form

”Jeg har spist efter din kostplan og trænet efter dine programmer, og jeg har lige været på vægten. Jeg kan ikke huske, hvornår den sidst har været ”dernede”. Det virker. Du er fantastisk! Du er by far et af de bedste valg, jeg nogensinde har gjort for mig selv.”
Pia Møller

”Du får virkelig givet mig så meget energi, når jeg træner styrketræning hos dig. Du er en dejlig inspirator til min grundtræning. Du giver undervisningen en ro og tryghed, så jeg er sikker på, at øvelser der ikke udføres korrekt vil blive rette, så skader kan undgås. Dit arbejde hvor du påpeger vejrtrækning til øvelserne er også en gave”
Maiken Andersen

Har du overvejet vægttab, men har spørgsmål…?

Stil dit spørgsmål til mig, Helle Lyngsgaard Johansen, uddannet personlig træner, yogalærer, kostvejleder og livsstilscoach, ved at kontakte mig her.