Ugeprogram

Hvordan ser en dag ud?

Vi starter altid dagen i stilhed. Der vil typisk være 2-3 aktiviteter på en dag, og et eksempel på en dag kunne være:

Kl. 07:30 – 09:00 Dagen starter i stilhed med Hatha Yoga og meditation
Kl. 09:00 – 10:00 Sund morgenmadsbuffet
Kl. 10:00 – 16:30 Egen tid ved pool, strand, spa, massage, udflugt, vandretur, afslapning med bog, frokost etc. Nogle dage vil der blive tilbudt vandreture mod betaling.
Kl. 16:30 – 17:30 Pilates – effektiv mave & rygtræning
Fra kl. 18:30 Sund middag

Niveau på træningen

Yogarejserne med Mere Sundhed er for alle niveauer, så kom som du er. Du kan være begynder eller øvet, det har ingen betydning. Har du lyst til at komme i dybden med din praksis, så er du kommet til rette sted. Helle Lyngsgaard Johansen lægger stor vægt at give dig undervisning, som gør en forskel for din krop.

Der kræves derfor heller ingen forudsætninger for at deltage i undervisningen, men jo mere du kender til yoga og pilates, jo større mulighed har du for fordybelse. Sværhedsgraden bygges op i undervisningen, så vi starter med en blid stilling, som bliver mere og mere udfordrende, så du kan blive udfordret på dit eget niveau.

Yoga- og Pilates lokalet findes på hotellet, så du skal ikke langt for at fordybe dig.  Hvis der er mulighed for det, er vi også udenfor med meditation og træning. Bemærk på Korsika yogarejsen og Guadeloupe Yogarejsen har vi primært udendørstræning. Har du lyst, kan du tage på vandreture, for mange af destinationerne er paradis for vandreture.

Du kan også krydre din yogaferie med Spa-oplevelser ud over det sædvanelige, hvis du deltager på Madeira Yogarejsen eller Luksus 24-timers Yogaretreat i Danmark. Vil du gerne afsted en weekend, vil du hurtigt blive forelsket i dette skønne resort, hvor vi afholder yogaweekend ved det Sydfynske ø-hav.

På alle yogarejser og yogaretreats skal du medbringe din egen yogamåtte – se den komplette pakkeliste her.

I fælles programmet er der fælles middage og morgenmad. Typisk er der 2 eller 3 aktiviteter hver dag, og fælles for alle aktiviteterne er fokus på velvære, sundhed, indre ro og øget kropsbevidsthed. Selvom der er træning flere gange på en dag, er der også rigelig tid til egen tid og opleve naturen og området. Du vælger selv, hvor mange ting du ønsker at deltage på, så du former dit yogaophold, så det passer til netop dig og dit humør.

På yogarejsen undervises i nedenstående aktiviteter:

Workshop om træning og sundhed

Få det optimale ud af din træning ved at kende de vigtigste muskler og deres funktion. Vi trækker vejret 20.000 gange på en dag, men trækker du vejret optimalt? Er der forskel på vejrtrækningen, når du træner og i hvile? Hvordan ser en god kropsholdning ud? Må du træne, hvis du er øm i lænden? Har du sunde fødder? Få svarene på dette og meget mere på workshoppen, hvor vi går i dybden med din sundhed.

Hatha Yoga & Hatha Flow Yoga

På yogarejsen er de fleste undervisningstimer Hatha yoga, som også er den mest udbredte yogaform i vesten. Der er fokus på korrekt udførte stillinger, åndedræt og afspænding. Med dybe og intense stræk smidiggøres kroppen. Hatha Yoga henvender sig til dig, som ikke har prøvet yoga før, og dig som kender yoga og kan lide rolige bevægelser med fokus på korrekte udførte stillinger. Den harmoniske forening af åndedræt og bevægelse, afspænder musklerne og beroliger sindet. Vi begynder med centrering og fokusering. Herefter følger stående eller siddende stillinger. Timen afsluttes med nedkølende stillinger og afspænding for krop og sind. I løbet af ugen vil vi også praktisere Hatha Flow Yoga, hvor de forskellige yogastillinger bliver sat sammen i et flow med åndedrættet. Denne yogaform giver et dejligt flow, som også kan give både et smil på læben og lidt sved på panden. Du vælger selv, hvor mange yogatimer du vil deltage på.

Pilates

Vi vil krydre yogarejsen med pilates et par eftermiddage i løbet af ugen, og det vil fremgå af destinationen om der også undervises i Pilates. Pilates kombinerer styrke og bevægelighed med fokus på koncentration, balance, vejrtrækning og afspænding. Træningen øger styrken i hele kroppen, men med hovedvægt på core, så du får effektiv træning af din ryg, mave og bækkenbund. Hver enkelt øvelse kan udføres af alle ved at modificere eller avancere efter behov. Vi arbejder også med den lille træningsbold, som vil give en ekstra udfordring i Pilates træningen.

Meditation & Mindfulness

Meditation er en mental disciplin, hvor vi forsøger at komme ind i en dybere tilstand af ro eller bevidsthed. Ordet meditation bruges tit til at beskrive en teknik eller et redskab, men oprindelig betyder ordet ”en sindtilstand”. Vi vil arbejde med forskellige teknikker for at give slip på tankemylderet og opnå indre ro eller en højere bevidsthed – vi mediterer. Der kræves ingen forudsætninger for at deltage i meditationen.

Vandreture

I løbet af ugen vil der ofte være mulighed for at tilmelde sig på vandreture. Vandreture med Helle fra Mere Sundhed er typisk på mellem 4-12 km mod betaling. De korte vandreture på 4 – 5 km kræver ikke specielt kondition og er ofte på asfalt eller gode vandrestier, men de længere vandreture er mere krævende med stigninger. Her kan underlaget også være mere usikkert (sten, grus) og kræver god kondition og gode ankler, knæ etc. Der er tilmelding og betaling på velkomstmødet. Hvis Mere Sundhed ikke tilbyder vandreture, kan du deltage på hotellets vandreture mod betaling. Du kan også selv tage initiativ til at samle gruppen til fælles ture. Du bør medbringe gode vandresko/vandrestøvler til vandreturene i udlandet. I Danmark er underlaget ikke så udfordrende, så gode gummisko er ofte tilstrækkeligt.

Har du spørgsmål til undervisningen, så kontakt Helle Lyngsgaard Johansen, som underviser på yogarejserne.

Vi glæder os til en skøn oplevelse for krop og sjæl.