Ugeprogram

meditation-yoga-udenfor

Hvordan ser en dag ud?

Vi starter altid dagen i stilhed. Der vil typisk være 2-3 aktiviteter på en dag, og et eksempel på en dag kunne være:

Kl. 07:15 – 09:00 Dagen starter i stilhed med Hatha Yoga
Kl. 09:00 – 10:00 Sund morgenmadsbuffet
Kl. 10:00 – 16:45 Egen tid ved pool, strand, spa, massage, vandreture, afslapning med bog, frokost etc.
Kl. 16:45 – 17:45 Pilates – effektiv mave & rygtræning
Kl. 17:45 – 18:00 Mindfulness Meditation
Kl. 19:00 – 21:00 Sund middag

Niveau – træningen

Yogarejserne er for alle niveauer, både begyndere og øvede, som gerne vil i dybden med deres praksis.  Så du behøver ikke have nogen forudsætninger for at deltage i undervisningen, men jo mere du kender til yoga og pilates, jo større mulighed har du for fordybelse. Sværhedsgraden bygges op i undervisningen, så vi starter med en blid stilling, som bliver mere og mere udfordrende, så alle kan blive udfordret på deres eget niveau. Yoga- og Pilates lokalet findes på hotellet, så du skal ikke langt for at fordybe dig.  Når der er mulighed for det, er vi også udenfor med meditation og træning på stranden. Har du lyst, kan du på deltage på vandringer, for mange af destinationer er paradis for vandreture. Medbring din egen yogamåtte på yoga/pilatesrejserne – se den komplette pakkeliste her.

I fælles programmet er der fælles middage og morgenmad. Typisk er der 2 aktiviteter hver dag, og fælles for alle aktiviteterne er fokus på velvære, sundhed, indre ro og øget kropsbevidsthed. Selvom der er træning flere gange på en dag, er der også rigelig tid til egen tid og opleve naturen og området. Du vælger selv, hvor mange ting du ønsker at deltage på.

På yogarejsen undervises i nedenstående aktiviteter:

Workshop om træning og sundhed

Hvad er sundhed? Hvordan kan du selv gøre noget for din sundhed her & nu og hvad med på længere sigt? Hvordan kan du bruge mindfulness i din hverdag? Har søvn nogen betydning, og hvad betyder træningen i forhold til kosten? Få det optimale ud af din træning ved at kende de vigtigste muskler og deres funktion. Der er rig mulighed for at stille spørgmål omkring yoga, pilates, træning og kost, så kom bagom træningen og få mere med hjem ved at deltage på denne workshop.

Hatha Yoga & Hatha Flow Yoga

På yogarejsen er de fleste undervisningstimer Hatha yoga, som også er den mest udbredte yogaform i vesten. Der er fokus på korrekt udførte stillinger, åndedræt og afspænding. Med dybe og intense stræk smidiggøres kroppen. Hatha Yoga henvender sig til dig, som ikke har prøvet yoga før, og dig som kender yoga og kan lide rolige bevægelser med fokus på korrekte udførte stillinger. Den harmoniske forening af åndedræt og bevægelse, afspænder musklerne og beroliger sindet. Vi begynder med centrering og fokusering. Herefter følger stående eller siddende stillinger. Timen afsluttes med nedkølende stillinger og afspænding for krop og sind. I løbet af ugen vil vi også praktisere Hatha Flow Yoga, hvor de forskellige yogastillinger bliver sat sammen i et flow med åndedrættet. Denne yogaform er mere fysisk krævende, men vi bygger op i løbet af ugen, så alle også får mulighed for at nyde denne lidt mere udfordrende yogapraksis.

Pilates

Vi krydre yogarejsen med pilates et par eftermiddage i løbet af ugen. Pilates kombinerer styrke og bevægelighed med fokus på koncentration, balance, vejrtrækning og afspænding. Træningen øger styrken i hele kroppen, men med hovedvægt på core, så du får effektivt trænet din ryg, mave og bækkenbund. Hver enkelt øvelse kan udføres af alle ved at modificere eller avancere efter behov. Vi arbejder også med den lille træningsbold og specielt i timen Pilates Bold vil det give en ekstra udfordring.

Meditation & Mindfulness

Meditation er en mental disciplin, hvor man forsøger på at komme bag om tanken og ind i en dybere tilstand af ro eller bevidsthed. Ordet meditation bruges tit til at beskrive en teknik eller et redskab, men oprindelig betyder ordet ”en sindtilstand”. Vi vil arbejde med forskellige teknikker for at opnå indre ro eller en højere bevidsthed – vi mediterer. Det kræver ingen forudsætninger at meditere.

Vandreture

I løbet af ugen er der mulighed for at deltage på flere vandreture. Du kan deltage på vandreture mod betaling med Helle fra Mere Sundhed eller på ture, som hotellet udbyder. Du kan også selv vandre direkte fra hotellet, og i gruppen er der ofte en eller flere, som tager initiativ til nogen fælles ture. Tag gode løbesko- og/eller vandresko med til disse aktiviteter.

Har du spørgsmål til undervisningen, så kontakt Helle Lyngsgaard Johansen, som underviser på yogarejserne.

Vi glæder os til en skøn oplevelse for krop og sjæl.